16 november 2016

Masja

av Carola Hansson är en tjock, tjock bok. En biografi? En levnadsteckningsroman? Hansson har skrivit om Masja, Lev Tolstojs dotter i den här romanen. Hon har utgått från all brevväxling som finns bevarad och hon har också varit och forskat på plats i Jasnaja där familjen Tolstoj bodde och som idag är museum. I romanen skriver hon om Masja (och de andra runt omkring henne) och ibland går författaren in och talar i klartext att här hittade jag det, och där fann jag det och dessutom så lägger jag ibland mina tankar i Masja och ibland är det påhittat men oftast finns allt i breven. En underlig kombination av berättarfokus och det kunde varit bra om det bara inte hade varit så väldigt mycket. Hälften hade varit nog. Ändå är jag glad att jag läste boken, så intressant och lärorik. Genom Masjas liv får läsaren lära sig mycket om Tolstoj och hans författarskap. Men romanen är också lärorik för att den faktiskt berättar om hur livet i dåvarande Ryssland faktiskt kunde vara och så obehagligt insiktsfullt Hansson har lyft fram barnadödlighet och att även vuxna dog av tyfus, difteri och lunginflamationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar